Page 48 - EPS ENERGIJA 63_oktobar 2020

Basic HTML Version

48
|
ЕПС ЕНЕРГИЈА
//
октобар
2020.
Ф
ранцуска енергетска
компанија „Тотал“ и „Гугл
клауд“ удружили су своју
стручност с намером да заједнички
иновирају алатку Solar Mapper, која ће
помоћи да се убрза примена соларних
панела за појединце пружањем тачне
и брзе процене соларног енергетског
потенцијала њихових кућа. Алатка
ће се примењивати прво у Европи, а
затим и у свету. Solar Mapper користи
потпуно нове алгоритме вештачке
интелигенције који пружају боље
резултате од алата који се тренутно
користе.
Solar Mapper, у односу на алатке
које се тренутно користе, пружа
побољшан квалитет података
извучених из сателитских снимака,
бољу процену соларног потенцијала,
релевантност технологије која
се инсталира, а и бољу глобалну
географску покривеност. Када је
у питању Француска, Solar Mapper
пружа више од 90 одсто географског
покривања, омогућавајући много
већем броју људи да процени соларни
потенцијал свог дома, са већом
тачношћу него раније. Solar Mapper ће
омогућити „Тоталу“ да брже поставља
соларне панеле на кровове кућа,
чиме ће својим купцима омогућити
да користе сунчеву енергију, која ће
постати приступачнија.
Из компаније „Тотал“ кажу да
су, комбинујући своју стручност у
К
омпанија „Ербас“ представила
је три концепта за први на
свету путнички авион са нултом
емисијом који би могао да почне да
се користи 2035. године. Сваки од
ових концепата представља другачији
приступ постизању лета с нултом
емисијом, истражујући различите
технолошке путеве и аеродинамичке
конфигурације с циљем да се подржи
амбиција да се авио-индустрија
декарбонизује.
Заједничко за сва три концепта
је да се ослањају на водоник као
основни извор енергије. Ово је гориво
за које „Ербас“ верује да изузетно
обећава као чисто не само за авионе
и ваздухопловну индустрију већ и
за многе друге који теже да испуне
своје циљеве. Гијом Фори, извршни
директор „Ербаса“, каже да је ово
историјски тренутак за комерцијални
ваздухопловни сектор, а компанија
планира да има водећу позицију у
најважнијој транзицији коју је авио-
индустрија икада доживела. Фори
чврсто верује да употреба водоника има
потенцијал да знатно смањи негативан
утицај ваздухопловства на климу.
Три концепта, под заједничким
називом „ZEROe“, су „turbofan“,
„turboprop“ и „blended-wingbody“.
„Turbofan“ (турбовентиларор) модел
је летелице која може да прими
120 до 200 путника, са дометом од
преко 2.000 наутичких миља, да има
могућност трансконтиненталног
летења и да је покреће модификовани
гасни мотор који ради на водоник,
а не сагоревањем млазног горива.
Течни водоник ће се складиштити
и дистрибуирати кроз резервоаре
смештене иза задње преграде под
притиском.
„Turboprop“ (турбопропелерски
концепт) прима до сто путника,
користи турбоелисни мотор уместо
турбовентилатора, користио би исто
гориво, с том разликом што би могао
да пређе више од 1.000 наутичких
миља, што га чини сјајном опцијом за
кратка путовања.
Модел „blended-wingbody“, у ком
се крила стапају са главним делом
летилице и са дометом сличним оном
код концепта турбовентилатора, може
да превезе до 200 путника. Код овог
модела изузетно широк труп отвара
више могућности за складиштење
водоника, али и за распоред кабина.
Ови концепти ће помоћи да се
истражи и осмисли дизајн за први
климатски неутралан комерцијалан
авион с нултом емисијом. Ипак,
реализација овог пројекта је озбиљан
изазов, јер ће прелазак на водоник
као основни извор енергије захтевати
значајне измене у инфраструктури
аеродрома, за транспорт водоника
и пуњење горивом како би се
задовољиле свакодневне потребе.
www.airbus.com
Кључна
подршка
Подршка влада биће
кључна за испуњавање
ових амбициозних
циљева финансирањем
истраживања и
технологије,
дигитализације и
механизама који подстичу
употребу одрживих
горива и обнављање
флоте авиона како би се
омогућило авио-
компанијама да раније
избаце из употребе
старије, мање еколошки
прихватљиве авионе.
Нови концепт авиона с нултом емисијом
На водоник од 2035. године
соларној енергији са стручношћу „Гугл
клауда“ у вештачкој интелигенцији
и базама података, успели заједно
да развију атрактивну и иновативну
понуду за само шест месеци. „Тотал“
такође планира и да развије Б2Б
апликацију Solar Mapper, посвећену
индустријским и комерцијалним
зградама и инсталацијама. Француска
компанија има амбициозни програм
за истраживање и развој, у који улаже
готово милијарду долара годишње, а у
својим истраживањима ослања се на
мрежу од више од 4.300 запослених
у 18 истраживачких центара широм
света, као и на бројна партнерства
са универзитетима и индустријским
компанијама. Његова улагања су
углавном посвећена дигиталној
технологији, сигурности и животној
средини, оперативној ефикасности и
новим производима.
www.total.com
Вештачка интелигенција у служби соларне енергије
Поузданија процена
Solar Mapper
ћеомогућити
„Тоталу“ да
бржепоставља
соларнепанеле
накровове
кућа, чимеће
својимкупцима
омогућитида
користесунчеву
енергију, која
ћепостати
приступачнија
нови трендови