Page 15 - EPS ENERGIJA 50_avgust 2019

Basic HTML Version

ЕПС ЕНЕРГИЈА
//
август
2019.
|
15
Како наводи Немања Ђурић,
електроинжењер на другом БТС
систему, у домену електрорадова
током овог ремонта већи део посла
је праћење онога што се ради у
машинском делу.
– Практично смо развезали читав
багер, односно све каблове, сем
у кабини багеристе. Овај посао су
обавили радници „Метала“. Што се
електропослова тиче, поред пратећих
радова, планирана је и замена неколико
оштећених каблова, пар контактера
који су дотрајали услед старости и
раубованости, као и причвршћивање
кабловских стаза услед лоших услова
рада – каже Ђурић.
Треба навести да је инвестициона
оправка обе БТС линије које се
протежу дуж Поља „Б/Ц“ праћена
реконструкцијама система.
Пут нас води даље, ка Пољу „Д“, где
се такође реконструише тај део БТС
система. Moже се рећи да је то једна
од најобимнијих реконструкција ове
године. Од врућине и великих радова
као да смо у измаглици. Јасније нам
је, док прилазимо, да је ипак реч о
финој прашини. А како је не би било,
када се ради, што би се рекло, на свим
фронтовима.
Јовица Урошевић, шеф БТС
система Поља „Д“, наглашава
да реконструкција подразумева
измештање три трачна транспортера
са траком, што је огроман посао.
– Систем ће сада имати десет
погонских станица, што практично
значи да ће се услед спајања трака
урадити око 30 вулканизација. Посебан
акценат је на тракама на којима се
ради ревитализација. Ролне у лошем
стању се скидају и избацују, а убацују
нове, тапациране. Комплетан Ц9
трачни транспортер замењен је новим
и постављена је нова платнена гума –
прича Урошевић.
А на станици Б15 једном речју - кува.
Радници развезују стари погонски
бубањ. Потом се цевополагачем
извлачи да би на његово место
дошао нови, краћи и бољи за рад.
Концентрација радника је велика и
поред буке и зноја који штипа очи. Нису
баш били расположени за разговор с
новинарима. Кажу у великом су послу.
Рекли су и да пијаће воде имају, а када
нестане, добијају је редовно.
Ненад Ђурђевић,
висококвалификовани бравар на
одржавању трака, на питање како је
радити по оваквом дану, даје кратак
одговор.
– Свима нам је исто у овој нашој
коповској рупи, како је ми у жаргону
називамо, слабо се може наћи неко
лако радно место. Такав је рударски
посао.
Коначно стижемо и на „глодар 8“,
који је озбиљно „запео”ове године,
па је његов годишњи ремонт дошао у
право време. Ту затичемо старе знанце
који чине све што је у њиховој моћи да
производња угља тече без проблема.
„Осмица“ најефикаснији
багер
Један од њих, Велибор Марковић,
машински инжењер, с поносом нам
је испричао да је због одличног
прошлогодишњег ремонта, али и
захваљујући свим службама, овај багер
током 2018. године, према званичној
статистици, забележио најмање
застоја у „Колубари“.
– Овај податак говори да је стварно
беспрекорно функционисао, а да се
радило само оно што је планирано и
што улази у редовне сервисне захвате.
Првенствено захваљујући свим
људима који овде раде, јер примете
сваку ситницу на време, односно
превентивно реагују – истакао је
Марковић.
Марковић каже да је од
крупнијих послова на овогодишњој
инвестиционој оправци урађено
задизање куглбана на великом
транспорту и оба на малом
транспорту. Од осталих већих
послова на великом транспорту
планирано је задизање два пара
гусеница и регенерација носећих
колица тркача, папуча и осталих
њима припадајућих елемената.
Регенерише се и мали транспорт.
Посао који нису планирали, а појавио
се, јесте замена лежаја радног точка
у сливнику.
Марко Јовановић, електроинжењер
БТС система, наглашава да са
електростране није било већих радова
на багеру. Замењен је помоћни
мотор траке 1 због оштећеног
лежаја. Пажња је посвећена посебно
контроли исправности сигурносне
опреме, што је веома важно за рад
багера.
– Све уочене недостатке на које смо
наишли током сервиса смо отклонили.
Оштећени електроделови замењени
су новим. Побољшано је осветљење
на багеру, што је важно, нарочито
ноћу и када има магле. Наиме, старе
живине рефлекторе смо заменили
натријумовим рефлекторима, пратећи
тренд избацивања великих потрошача
попут сијалица са живом – објашњава
Јовановић.
Управо је та сијалица разлог зашто
копови раде 24 сата дневно, сваког
дана. И оваквим када се чини да земља
гори под ногама. Рудари ће вам рећи
да су се навикли, а ми им само можемо
одати признање уз рударски поздрав –
срећно!
Д. Весковић
им је то донело разумевања код куће,
нисмо питали.
Дејан Весковић, електропословођа,
истиче да са електростране нису
имали много проблема током године.
То не значи да ремонт није стигао у
право време, јер где се ради, ту долази
и до хабања и трошења. Говорећи о
обимнијим пословима током ремонта,
издваја измену каблова команде који
пролазе кроз шлајфингер до главног
електропостројења и из постројења
до кабине багеристе. Реч је о послу
који се ради први пут од доласка
„глодара 1“ на Поље „Б/Ц“. Сви
електромотори послати су у „Метал“
на замену лежајева и контролу. Ради
се осветљење, као и детаљна провера
сигурносне опреме и граничника.
Док се сунце заиграва и
температура расте, путујемо до
монтажног плаца Ц-700, најмањег
багера „Колубаре“. Да будемо
искрени, на тренутак нам је било жао
„малише“ кад видимо оне велике,
јер је тако рашрафљен да му се и
суве кочице виде. Око њега све бруји
од активности, што машина, што
присутних радника. Као да не виде и не
осећају врелину.
Дочекује нас Перо Јаблан,
машински инжењер другог БТС
система, који наглашава да је ремонт
јачи него иначе, јер су одређени делови
били у лошем стању. Радни точак је
знатно освежен реконструкцијом, а
замењен је и основни лим који је био
истањен. Заслуга за распакованост
багера иде траци 2, која је скинута,
јер се ради на куглбану и централној
осовини. Остали послови су
уобичајени.
Што је добро,
добро је
Немања Ђурић,
електроинжењер на
другом БТС систему
Поља „Б/Ц“, истиче да је
прошлогодишњи ремонт
са електростране урађен
без премца. Он подсећа
да је тада на Ц-700
уграђена фреквентна
регулација, као и нови
компјутер који је „срце”
целог багера.
– Буквално све везе су
измењене и све
функционише одлично.
Било је неколико
оштећења услед саме
технологије рада, али све
је и више него одлично
урађено и савршено
функционише. Урађен је
изузетан посао, све
похвале за Славишу
Ивковића који је
руководио тим послом
– истиче Ђурић. ,