Page 14 - EPS ENERGIJA 54_decembar 2019

Basic HTML Version

14
|
ЕПС ЕНЕРГИЈА
//
децембар
2019.
У
гаљ је црна или црносмеђа
седиментна стена
органског порекла која има
способност горења, па се
користи као фосилно гориво, а вади се
из земље рударским методама. Веома
је важно гориво и извор електричне
енергије. Тако кажу хладне чињенице и
уобичајена дефиниција.
У Рударском басену „Колубара“, на
БТУ систему Поља „Д“, рећи ће вам да
је угаљ ипак нешто више. Угаљ је храна
на столу, пријатељство, знање, али и
стрес да се испуни циљана производња.
Док ходамо по лигниту изузетног
квалитета који откопава багер
„глодар 7“, чувена „плава птица“,
немогуће је не осетити сирову снагу
угља. Откривен из топле утробе
земље, када се судари са хладним
новембарским ваздухом, једноставно
се пуши.
Приче „угљених вукова“
Крајем новембра посетили смо
запослене на овом систему. Наш
домаћин Драшко Јефтић, шеф БТУ
система, прилази нам с великим
осмехом добродошлице. Искусни
„угљени вук“, човек је старог кова,
рудара који су понос професије.
Није лако бити шеф система који
деценијама у већој или мањој мери
носи производњу угља Поља „Д“, али и
„Колубаре“. То су и прве речи које нам
је упутио.
– Остварили смо годишњу
производњу још 11. новембра.
„Седмица“ ће до краја године да
пребаци план 15 до 20 одсто, што
свакако није мало у односу на све
остале системе „Колубаре“, који су ове
године изузетно добро радили на угљу.
Још једном се потврђује чињеница
да „глодар 7“ није узалуд добио име
„плава птица“. Овај багер је понос и
дика Србије. Рећи ће неко – ови људи
се само хвале, али за све оне који
сумњају довољно говори податак да је
он за 40 година откопао више од 210
милиона тона угља. Уосталом, нека
дођу и увере се сами. Ово је милина
гледати – са уверењем прича Јефтић
док будно прати рад багера.
За сваку промену звука багера у
раду, Јефтић је исправно закључио
разлог. Каже да је то ствар искуства,
научи се да се по звуку распозна шта
се дешава. Напомиње да, додуше, није
баш све бајковито, да више рачуна
мора да се поведе о одржавању
багера. Поприлично их мучи радни
точак који је заменио оригинални пре
неколико година. Управо приликом
наше посете имају планиран застој
због послова на точку багера. Отуда
једва чекају инвестициону оправку,
планирану за пролеће, када ће овај
проблем у потпуности бити решен.
– Превалио је много километара,
оставио иза себе бројне успоне и
нагибе, пребродио поплаву, лоше
услове. Рад, ред и дисциплина су увек
били највише заступљени овде. Све
у свему, држи се и багер и ми с њим.
Поред тога, веома смо задовољни
младим генерацијама овде на систему,
јер су окренути послу, па можемо да
одржимо квалитет кадра. Хтели ми то да
кажемо или не – „Колубару“ чини стари
кадар. Матори смо – смеје се Јефтић уз
констатацију да у овом послу морају да
постоје ведрина духа и заједништво.
– Онај се оженио, овај добио дете,
направио кућу, овај се заљубио. То је
живот који ми уз посао делимо сваког
дана и, наравно, „седмицу“ – тврди
Јефтић.
Још један „угљени вук“ је и
Томислав Гајић, главни пословођа
БТУ система, који каже да су тренутни
услови доста добри и да има довољно
откривеног угља.
У посети посади багера „плава птица“ на Пољу „Д“
Понос и дика Србије
Свинаши
саговорници
једногласнису
уоценидараде
нанајбољем
багеру, који је
кроздеценије
рададоказаода
муепитетии
надимцизаиста
припадају
Жељко Станковић, багериста
рударство