Page 15 - EPS ENERGIJA 54_decembar 2019

Basic HTML Version

ЕПС ЕНЕРГИЈА
//
децембар
2019.
|
15
разговор, јер је био, такорећи, на свим
комуникационим везама.
– Није сваки дан овако, имамо
неке радове и на багеру и на систему,
а притом се управљамо и према
Сепарацији да би се све одвијало у
неком нормалном временском оквиру.
И, наравно, да бисмо остварили
планирану производњу. И данас је, без
обзира на то што телефон звони 300
пута, опуштен рад – прича Станковић.
Интересовало нас је колико је
стресан овај посао.
– То питање ми сви постављају,
али искрено, мени није стресан. Лако
ми је да радим. Копам максимално
колико се може у датом моменту, тако
да ме стрес због производње не погађа
много. У суштини, када сам одморан,
онда ми ништа није проблем – тврди
наш саговорник, уз појашњење да
му је највећи проблем трећа смена
и смањена видљивост, а нарочито
овај период године када су велика
испарења, па долази до магле где се
прст пред оком не види.
Оно што овај багер чини
неприкосновеним јесте
прилагодљивост рада у висинским
и у дубинским блоковима. Такође,
прилагодљивог је транспорта,
подложан брзом окретању и уклапању.
У спрези с „бандвагеном“, који је
самоходна транспортна машина, како
сазнајемо, може да уради чудо у свим
условима и нагибима лежишта, угља,
јаловине и самог терена приликом
рада на површинским коповима.
– Фактички, ми што можемо да
урадимо с њим, не може нико да
уради. Где можемо да прођемо и где
да откопамо, ниједан багер не може.
Једина мана му је, нажалост, баш
кабина багеристе, која је везана за стуб
багера, није на сајлама, како је код
других багера. Свака вибрација на точку
преноси се и на кабину. А ми копамо
угаљ, који је тврђи од јаловине. Посебно
у овом делу где је угаљ изузетног
квалитета, а што је бољег квалитета,
самим тим је и тврђи. Не жалимо се,
па нека му је ово једина мана – каже
Станковић.
Д. Весковић
– Тражи се испуњење производње,
сваки застој се гледа, мора само да
се копа. Није то проблем, само кад
је багер исправан, али треба и мало
овог угља да сачувамо, да има и за ове
наше младе. Најлакше је да се ископа,
али треба више да се открива, да и
касније генерације имају шта да раде
– сматра Гајић, који полако улази у 41.
годину стажа.
Иако није лепо да се говори о
годинама, на њему се баш и не виде, а он
се шали да је за то заслужан добар ген.
– Моји су живели и до 100 година,
али они нису радили на копу. Овде је
стрес велики, много прашине, бије те
свакакво време. Али све се то прегура,
па видећемо – смеје се Гајић.
Драган Павловић, машински
инжењер, одскоро је на БТУ систему.
Дошао је са четвртог јаловинског
система, на чијем челу је багер „глодар
2“. Питали смо га да ли има разлике у
раду, осим у материјалу.
– Посао је исти, само је одговорност
мало већа на угљу. Додуше, може се
рећи да су оба ова система приоритети
на копу, јер четврти открива угаљ,
а овај га копа. У принципу, посао
као посао је исти, води се рачуна о
машинском делу система и багера.
Багери јесу различитог типа,
али и поред тога што је „двојка“
ревитализована, способан багер, овај
је ипак најбољи – наглашава Павловић.
Не можемо да се не сагласимо са
њим, јер гледати „плаву птицу“ како ради
у блоку јесте изузетно задовољство.
Не улазимо у техничке карактеристике,
лаичком оку је уживање када се гледа
грациозност ове машине. Док по нама
сипи фина угљена прашина, моћни
радни точак „седмице“ очас посла
оглође блок. Није без разлога ово
најпосећенији и најсликанији багер,
синоним угља у „Колубари“.
– Ово је један од најбољих багера,
камо лепе среће да су сви овакви –
сматра Ненад Стоиљковић, бравар
„седмице“ већ 23 године.
Тврди да је одржавање ове машине
успешно великим делом захваљујући
преданости и домишљатости
запослених, јер се и у ситуацијама када
нема довољно резервних делова труде
и успевају да све функционише како
треба. За ремонт који им предстоји
истиче да ће сигурно бити један од
обимнијих: радиће се на радном точку,
а биће потребно и да се задиже багер
да се испита куглбан.
Прилагодљив свим
околностима
Зоран Пауновић је електричар
на овом роторном багеру 14 година.
Како каже, с обзиром на то да је
багер од 1976. године у производњи,
већ је зашао у године, али је и поред
тога у добром стању што се тиче
електроопреме.
– А како ради, види се, нема много
застоја, одржавање очигледно даје
ефекта. У принципу, чим је рударска
служба задовољна, багер ради у
објективно нормалним околностима.
Што се тиче превентивног одржавања,
трудимо се да се обавља квалитетно,
али је неопходно да се машина и
ревитализује. Прошла је и нарадила
се, мора нешто и да се замени новим –
мишљења је Пауновић.
У кокпиту ове „птице“ од 1.000 тона
је багериста Жељко Станковић, који је
од првог радног дана на овом систему.
Прошао је пут од помоћног радника до
багеристе, и у душу познаје систем и
багер. Требало је времена да почнемо
Оркестар
„Плава птица”
На Пољу „Д“ сазнали смо
и мање познату причу о
настанку имена познатог
оркестра „Плава птица”.
Хидрауличар на багеру,
кога се сећају по надимку
Буца, и мазач Рајко
Пановић, иначе врстан
хармоникаш, оформили
су оркестар и дали му
име по свом вољеном
багеру „Плава птица”.
Тако испада да овај багер
не само да може да лети
већ уме и да пева.
ПК „Дрмно“ у новембру
Рудари прате термоелектране
Н
а Површинском копу „Дрмно“ у
новембру је ископано 611.311
тона угља, подаци су Службе за
праћење и анализу производње. Депоније
угља су максимално попуњене и обезбеђују
сигурност у раду термокапацитета. За
потребе рада ТЕ „Морава“ и ТЕНТ-ових
електрана током прошлог месеца
отпремљено је укупно 75.614 тоне угља.
За 11 месеци на Површинском копу
„Дрмно“ ископано је 7.744.612 тона угља.
Рударском механизацијом
ангажованом на откопавању јаловине у
новембру је остварен учинак од 1.995.483
кубика чврсте масе. За 11 месеци укупно
је откопано и одложено на унутрашњем
одлагалишту 27.706.486 кубика јаловине.
С. Ср.
Драшко Јефтић