Šta je neto obračun?
Kod neto obračuna, vrednost energije za obračun predstavlja razliku vrednosti preuzete energije i vrednosti isporučene energije. Količina isporučene energije za obračun ne može biti veća od količine preuzete energije, a višak isporučene energije se prenosi u naredni obračunski period. Ugovor o potpunom snabdevanju sa neto obračunom zaključuje se sa ostalim krajnjim kupcima (koji nisu domaćinstvo ili stambena zajednica).
Šta znači da se višak energije prenosi u naredni period? Da li postoji rok za iskorišćenje?
Višak se kumulira u periodu manje potrošnje i koristi se u periodu veće potrošnje, do perioda poravnanja (do 31.03. naredne godine).
Ko može zaključiti ugovor sa neto obračunom na garantovanom snabdevanju?
Svi kupci električne energije imaju mogućnost izbora snabdevača, a pravo na garantovano snabdevanje kao javnu uslugu mogu da ostvare mali kupci i tradicionalne crkve i verske zajednice.
Mali kupci električne energije su mikropreduzeća, mala preduzeća i preduzetnici koji ispunjavaju kriterijume za razvrstavanje u mikro i mala preduzeća u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.
U cilju donošenja odluke, na kalkulatoru potrošnje električne energije, možete uporediti ukupno zaduženje za utrošenu električnu energiju, koje biste ostvarili kao kupac na garantovanom odnosno komercijalnom snabdevanju.
Ko ne ostvaruje pravo na garantovano snabdevanje?
Obavezu da izaberu svog snabdevača na tržištu električne energije i zaključe ugovor na komercijalnom snabdevanju imaju svi kupci koji nemaju ili su izgubili pravo na garantovano snabdevanje i nalaze se u nekoj od kategorija:
- preduzetnici koji ispunjavaju kriterijume za razvrstavanje u srednja i velika preduzeća
- srednja pravna lica
- velika pravna lica
- fizička lica koja su vlasnici/korisnici objekata čija je namena obavljanje komercijalnih delatnosti
- poljoprivredna gazdinstva koja obavljaju komercijalnu delatnost
Šta sadrži račun po ugovoru o potpunom snabdevanju sa neto obračunom?
Na računu su predstavljeni podaci o ukupno preuzetoj energiji iz mreže i ukupno isporučenoj energiji od strane kupca-proizvođača, po tarifama.
U zaduženje za obračunski period ulazi razlika vrednosti preuzete i isporučene energije (maksimalno do količine preuzete energije). Pored energije za obračun, u svakom obračunskom periodu obračunavaju se i porezi, akciza, naknade i taksa za javni medijski servis, u skladu sa propisima.
Kako se obračunavaju naknade, akciza i PDV?
Od 01.01.2024. godine osnovica naknade za unapređenje energetske efikasnosti je utrošena energija.
Od 01.06.2024. godine naknada za podsticaj povlašćenih proizvođača obračunava se na neto električnu energiju.
Osnovicu za obračun akcize od 01.10.2023. godine čine sledeće stavke:
- obračunska/odobrena snaga
- trošak garantovanog snabdevača (za kupce na garantovanom snabdevanju)
- razlika vrednosti preuzete i isporučene energije
- naknada za podsticaj povlašćenih proizvođača
- naknada za unapređenje energetske efikasnosti
Porez na dodatu vrednost se od 01.01.2023. obračunava na utrošenu energiju. U osnovicu za obračun PDV uračunavaju se svi troškovi obveznika PDV koje zaračunava primaocu dobara:
- obračunska snaga/odobrena snaga
- trošak garantovanog snabdevača (za kupce na garantovanom snabdevanju)
- razlika vrednosti preuzete i isporučene energije
- naknada za podsticaj povlašćenih proizvođača
- naknada za unapređenje energetske efikasnosti
- iznos akcize
Koje stavke ulaze u ukupno zaduženje za obračunski period?
U zaduženje za obračunski period ulazi razlika vrednosti preuzete i isporučene energije, obračunska/odobrena snaga i trošak garantovanog snabdevača (za kupce na garantovanom snabdevanju), naknade, akciza, PDV i taksa za javni medijski servis.
Kada dospeva račun za plaćanje?
Rok dospeća računa je 28. u mesecu za prethodni mesec (primer: račun za avgust dospeva za plaćanje do 28. septembra tekuće godine).
Kome da se obrati kupac koji nije dobio račun za električnu energiju?
Kupac koji nije dobio račun za električnu energiju treba da se obrati elektronskom poštom na adresu
kpreklamacije@eps.rs.
Kako kupac-proizvođač može preusmeriti svoju pogrešno izvršenu uplatu?
Kupac-proizvođač koji ima ugovor sa EPS AD podnosi elektronskom poštom na adresu
kpreklamacije@eps.rs ili podnosi pisani zahtev za preusmeravanje uplate na ispravan račun EPS AD uz obavezno dostavljanje dokaza o uplati, kopije računa i navođenje broja računa na koji je izvršio uplatu, odnosno na koji treba da se preusmeri uplata, na adresu: EPS AD – Ogranak "EPS Snabdevanje", Sektor za upravljanje kupcima-proizvođačima.
Na koji način kupac-proizvođač može uputiti prigovor na obračun snabdevača?
Prigovor na račun kupac može podneti elektronskom poštom na adresu
kpreklamacije@eps.rs.