Шта је нето обрачун?
Код нето обрачуна, вредност енергије за обрачун представља разлику вредности преузете енергије и вредности испоручене енергије. Количина испоручене енергије за обрачун не може бити већа од количине преузете енергије, а вишак испоручене енергије се преноси у наредни обрачунски период. Уговор о потпуном снабдевању са нето обрачуном закључује се са осталим крајњим купцима (који нису домаћинство или стамбена заједница).
Шта значи да се вишак енергије преноси у наредни период? Да ли постоји рок за искоришћење?
Вишак се кумулира у периоду мање потрошње и користи се у периоду веће потрошње, до периода поравнања (до 31.03. наредне године).
Ко може закључити уговор са нето обрачуном на гарантованом снабдевању?
Сви купци електричне енергије имају могућност избора снабдевача, а право на гарантовано снабдевање као јавну услугу могу да остваре мали купци и традиционалне цркве и верске заједнице.
Мали купци електричне енергије су микро предузећа, мала предузећа и предузетници који испуњавају критеријуме за разврставање у микро и мала предузећа у складу са законом којим се уређује рачуноводство.
У циљу доношења одлуке, на калкулатору потрошње електричне енергије можете упоредити укупно задужење за утрошену електричну енергију које бисте остварили као купац на гарантованом, односно комерцијалном снабдевању.
Ко не остварује право на гарантовано снабдевање?
Обавезу да изаберу свог снабдевача на тржишту електричне енергије и закључе уговор на комерцијалном снабдевању имају сви купци који немају или су изгубили право на гарантовано снабдевање и налазе се у некој од категорија:
- предузетници који испуњавају критеријуме за разврставање у средња и велика предузећа
- средња правна лица
- велика правна лица
- физичка лица која су власници/корисници објеката чија је намена обављање комерцијалних делатности
- пољопривредна газдинства која обављају комерцијалну делатност
Шта садржи рачун по уговору о потпуном снабдевању са нето обрачуном?
На рачуну су представљени подаци о укупно преузетој енергији из мреже и укупно испорученој енергији од стране купца-произвођача, по тарифама.
У задужење за обрачунски период улази разлика вредности преузете и испоручене енергије (максимално до количине преузете енергије). Поред енергије за обрачун, у сваком обрачунском периоду обрачунавају се и порези, акциза, накнаде и такса за јавни медијски сервис, у складу са прописима.
Како се обрачунавају накнаде, акциза и ПДВ?
Од 01.01.2024. године основица накнаде за унапређење енергетске ефикасности је утрошена енергија.
Од 01.06.2024. године накнада за подстицај повлашћених произвођача обрачунава се на нето електричну енергију.
Основицу за обрачун акцизе од 01.10.2023. године чине следеће ставке:
- обрачунска/одобрена снага
- трошак гарантованог снабдевача (за купце на гарантованом снабдевању)
- разлика вредности преузете и испоручене енергије
- накнада за подстицај повлашћених произвођача
- накнада за унапређење енергетске ефикасности
Порез на додату вредност се од 01.01.2023. обрачунава на утрошену енергију. У основицу за обрачун ПДВ урачунавају се сви трошкови обвезника ПДВ које зарачунава примаоцу добара:
- обрачунска снага/одобрена снага
- трошак гарантованог снабдевача (за купце на гарантованом снабдевању)
- разлика вредности преузете и испоручене енергије
- накнада за подстицај повлашћених произвођача
- накнада за унапређење енергетске ефикасности
- износ акцизе
Које ставке улазе у укупно задужење за обрачунски период?
У задужење за обрачунски период улази разлика вредности преузете и испоручене енергије, обрачунска/одобрена снага и трошак гарантованог снабдевача (за купце на гарантованом снабдевању), накнаде, акциза, ПДВ и такса за јавни медијски сервис.
Када доспева рачун за плаћање?
Рок доспећа рачуна је 28. у месецу за претходни месец (пример: рачун за август доспева за плаћање до 28. септембра текуће године).
Коме да се обрати купац који није добио рачун за електричну енергију?
Купац који није добио рачун за електричну енергију треба да се обрати електронском поштом на адресу
kpreklamacije@eps.rs.
Како купац-произвођач може преусмерити своју погрешно извршену уплату?
Купац-произвођач који има уговор са ЕПС АД подноси електронском поштом на адресу
kpreklamacije@eps.rs или подноси писани захтев за преусмеравање уплате на исправан рачун ЕПС АД уз обавезно достављање доказа о уплати, копије рачуна и навођење броја рачуна на који је извршио уплату, односно на који треба да се преусмери уплата, на адресу: ЕПС АД – Огранак „ЕПС Снабдевање“, Сектор за управљање купцима-произвођачима.
На који начин купац-произвођач може упутити приговор на обрачун снабдевача?
Приговор на рачун купац може поднети електронском поштом на адресу
kpreklamacije@eps.rs.